جستجو کردن
Close this search box.

در این مقاله سعی داریم راجع به متراژ مفید بنا، مزایا و اهمیت آن اطلاعاتی را در اختیار مخاطبین عزیز شرکت مهندسی تُکا قرار دهیم.

ممکن است در مباحث ملکی و ساخت و ساز با واژه ای به نام متراژ مفید برخورده باشید،  متراژ مفید در واقع همان مساحتی از ساختمان است که در سند ذکر می‌شود و به فروش می‌رسد.

دلیل اینکه متراژ مفید مهم است به توضیحات بخش اول مقاله مربوط است، هر چقدر متراژ مفید بیشتر باشد، فروش و سود آوری پروژه بیشتر خواهد بود، برای مثال پر کردن نورگیر، اضافه کردن کنسول و … متراژ مفید را افزایش می‌دهد.

 اما همیشه بالا بردن متراژ مفید به سود پروژه نیست، در شرایط مختلف با توجه به موقعیت و شرایط ملک و مشاعات ساختمان، بالا رفتن متراژ مفید شاید به سود سازندگان نباشد، چرا که افزایش متراژ مفید در مواردی مثل مسکونی کردن طبقه همکف و یا کاهش دادن مشاعات و امکانات ساختمان، در نهایت روی قیمت فروش هر متر مربع آپارتمان تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه مقدار متراژ مفید گرچه روی میزان فروش تاثیر مستقیم می‌گذارد اما نه به هر قیمتی، ممکن است با کم کردن کیفیت ساختمان برای بالا بردن متراژ مفید به سودآوری مورد نظر نرسیده و ضرر کنیم.

افزایش متراژ مفید در پروژه‌ها نیاز به تسلط به ضوابط شهرسازی ، نظام مهندسی و طرح تفصیلی دارد و لازم است که مختص هر پروژه توسط کارشناس بررسی شود تا باعث ضررهای ناشی از رعایت نکردن قوانین نشود.

برای بررسی پروژه‌ها به منظور بالا بردن متراژ مفید و سود آوری بیشتر می‌توانید روی تیم کارشناسان شهرسازی و مهندسین تُکا حساب کنید، با استفاده از مشاوره متخصصین راه‌های مناسب برای افزایش متراژ مفید در هر پروژه را به دست آورید.

بیشتر بخوانید

پهنه بندی چیست؟

پهنه‌بندی در واقع دسته‌بندی اراضی بر اساس کاربری به منظور جلوگیری از تداخل کارکردها و بالا بردن کارایی محیط شهری است که توسط وزارت مسکن

بیشتر بخوانید ...